FB pixel
A hallás szakértője
Központi hallásvizsgáló
06-30/311-4123

Tanulhatunk nyelveket cochleáris implantátummal?

Cochleáris implantátum beültetése után idővel az idegen nyelv tanulása is cél lehet. Sok gyerek eleve olyan környezetben nő fel, hogy természetes a több nyelv jelenléte és tanulása. Amikor a szülő és a gyermek közösen úgy dönt, hogy idegen nyelvet is tanuljon, van néhány megközelítés és tipp, amelyek segítségével könnyebben tanulhatja meg az egyén az anyanyelvén kívül az idegen nyelvet.
Tanulhatunk nyelveket cochleáris implantátummal?

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A * -al jelölt mezők kitöltése kötelező

Tanulás cochleáris implantátummal

Nem szabad azt gondolni, hogy azért, mert valaki cochleáris implantátumot visel, akkor az azt jelenti, gyermeke nem képes más nyelvet megtanulni. Ne feledje, több nyelv megtanulása pozitív élmény lehet. Ezáltal képessé válhat több kultúra megismerésére, megértésére. Elősegítheti számára a többféle munka, tevékenység és az élet egyéb lehetőségeinek felépítését, és csak növeli az önértékelés és a személyes identitás érzetét.

Hogyan kezdjen neki?

A jó kezdés az, ha a szülő/gondviselő beszél gyermeke hallás- vagy rehabilitációs szakemberével, audiológusával. Ők pontos javaslatokat adnak a gyermek egyéni helyzetéhez és lehetőségeihez, hogy több nyelvet megtanuljon.

Két fő megközelítés létezik egynél több nyelv tanításához. Az első az, ha két családtag használ két nyelvet gyermeke halláscsökkenésének kezdete óta, vagy megtanítja az egyik nyelvet otthon, és egy másik nyelvet tanul az iskolában. Mindkettő számára van néhány módszer, amellyel biztosíthatja, hogy a legjobban fejlessze és segítse ebben gyermekét:

  • Vegyen részt a gyermek nyelvfejlesztésében! Ha otthon tanul, ügyeljen arra, hogy mindkét nyelvet aktívan használja, vagy ha iskolában tanulnak, tegyen fel kérdéseket a napi óráikkal kapcsolatban.
  • Bátorítsa, motiválja és támogassa gyermekét!
  • Mutassa be a nyelvvel összefüggésben a kultúra elemeit!
  • Amennyiben van rá lehetőség többször tartózkodjon a gyermek az általa tanult idegen nyelvi környezetben.
  • Keressen olyan kulturális tevékenységeket, amelyeket megoszthat gyermekeivel, miközben a nyelvet bevonja, például a színházba vagy egy interaktív múzeumba menjenek el!
  • Játszanak játékokat! Néhány játék, például a Bingo, Scrabble, ugyanúgy játszható az egyik, mint a másik nyelven.
  • Olvassa fel hangosan az egyes nyelvek és kultúrák történeteit!
  • Azon a nyelven is nézzen filmet vagy olvasson könyvet, amit tanul.

 

Cochleáris implantátummal élő gyermekek, felnőttek idegen nyelvek megtanulását az igénybe vehető segítő eszközökkel, a család és a szakemberek támogatásával gördülékenyen elsajátíthatják.

Ehhez az iskolák a tanárok, szakemberek a családi és baráti környezet kitartása, odafigyelése szükséges. Mint a fenti példák mutatják a megfelelő motivációval, foglalkozással több idegen nyelv elsajátítása is lehetséges.

Az idegen nyelv elsajátítása az iskolában a cochleáris implantátumot viselő tanulóknál[2]

Célcsoport:

Negyvenhárom cochleáris implantátum (CI) pácienst (10-18 év) értékeltek. Kizárták a CI nem használókat, mentális retardációt vagy ezzel járó egészségügyi rendellenességeket.

Beavatkozás:

További adatokat (iskolai végzettség, idegen nyelvtanulás és kétnyelvűség) kérdőívekkel szerezték be. Az iskolában idegen (angol és / vagy francia) tandíjjal rendelkező német nyelvű gyermekeket vettek fel további vizsgálatokra.

A kérdőívekből és a tesztekből összegyűjtötték és elemezték a betegek általános adatait, hallási adatait és idegen nyelvi adatait.

Eredmények:

A 43 kérdőívből 37-t (86%) töltöttek ki.
Tizenhat (43%) általános iskolás volt. Huszonhét CI-felhasználó (73%) tanul idegen nyelven az iskolában. Ezek közül tizenöt általános iskolai oktatásban részesültek (55%), mások speciális iskolában.
10 idegen nyelvtanulás nélküli CI-felhasználóból egy CI-felhasználó általános iskolai oktatásban részesültek (10%), kilenc beteg (90%) pedig speciális iskolában volt.
Tizenegy németül beszélő CI-felhasználót tesztelték tovább angolul, további hatot franciául. Az olvasási készség szempontjából az iskolai angol nyelvű célokat 11 tanuló közül 7-nél érte el (64%), a francia nyelvet pedig a 6 tanuló közül 3-főnél (50%).
A hallás utáni beszédértés szempontjából 11 tanuló közül 3 (27%) érte el az iskolai normákat angolul, egy sem franciául.

Következtetések:

CI-felhasználók közel 75% -a tanul idegen nyelvet/nyelveket az iskolában.
A tesztelt CI-felhasználók kis többsége elérte az olvasás készségének angol és francia nyelvű jelenlegi iskolai előírásait.

 

 

[1] https://blog.medel.com/learning-multiple-languages-cochlear-implant/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28419062, Fül-orr-gégészet és fej-nyaki sebészet osztálya, Luzerner Kantonsspital, Luzern † Pädagogische Hochschule Luzern, Tanárképző Egyetem, Luzern, Svájc.