A hallás szakértője
Központi hallásvizsgáló
06-30/311-4123

Otthoni beszédfejlődést segítő gyakorlatok implantátumot viselő gyermeknek [1]

Az implantátumot viselő gyermekeknél is a nyelvelsajátítás és beszédfejlődés kulcsa, a gyermekkel történő kommunikáció. Ezért fontos, hogyan beszélünk az implantátumot viselő gyermekkel. Első körben fontos, hogy a gyermek elsajátítsa az időbeli fogalmakról szóló készségeket, ez segíthet a korai matematikai, előkészítő és problémamegoldó képességek fejlődését.
Otthoni beszédfejlődést segítő gyakorlatok implantátumot viselő gyermeknek [1]

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A * -al jelölt mezők kitöltése kötelező

Ezek az ismeretek segítenek, hogy egy-egy történet, esemény egy implantátumot viselő gyermek számára még érthetőbb legyen.

Az időbeli fogalmak nehezen elsajátíthatók, mivel az „idő” nem olyan, amit meg lehet mutatni. Ahhoz, hogy a gyerekek megtanulják ezeket a fogalmakat, lehetőségünk van arra, hogy meghallgassuk őket játék közben, vagy hétköznapi tevékenységek során.

  • Az első és következő időhatározó fogalmak bemutatása:

Olyan szavak, mint az – „első” és a „következő” – ezzel meghatározzák, leírják az események sorrendjét.

Az első és következő időhatározó fogalmak bemutatása:

Például egy kézműves tevékenység során: A szülő elmondja mit fognak tenni. Elmondja, hogy először a kezét készítik el, azután a fejét. A szülő folyamatosan ismételi a szavakat, az időhatározókra helyezi a hangsúlyt, így segít a gyermeknek megérteni a fogalmakat.

Gyakorlás kisebb gyermekek számára:

  • Logikai játékokkal, autókkal, babákkal játszva próbáljuk meg az időhatározó szavakat logikai sorrendben használni, mint: első, következő, utolsó.

Például:

  • A kicsi kocsi először az alagútban fog menni.
  • A baba éhes, először vacsorát fog enni, utána alszik.

Menete:

  • Adjunk hozzá a kulcsszavakat (ez esetben az időhatározót) az utasításokhoz, melyet a gyermek egész nap hall. Hangsúlyozzuk a szavakat, hogy egyértelmű legyen a gyermek számára. Példaként: „Először fel kell venned a zoknit, hogy utána fel tudd venni a cipőt.”
  • Az időbeli sorrendet meghatározó szavakat tehát használjuk a napi tevékenységek és a játék során, így segíthetünk a gyermeknek, hogy megtanulja ezeket a fogalmakat.
  • A gyermek életkorától függően rendben van, ha nem érti, vagy még nem tudja használni ezeket a szavakat. A gyakorlatokat abban az esetben is folytassuk.
  • A gyerekeknek többször kell hallaniuk a szavakat a különféle szövegkörnyezetben, mielőtt megértik és később használni tudják a fogalmakat.

 

Tevékenységek nagyobb gyermekek számára

Ösztönözze gyermekét, hogy segítsen a (könnyű és biztonságos!) feladatok ellátásában például a konyhában.

„Olvassa fel a receptet, vagy kapcsolja be a sütőt.” A főzés közben ki kell emelni a sorrendet meghatározó szavakat. Például: „Először 200 fokra kell kapcsolnunk a sütőt”; „Miután felszeleteltük az összes zöldséget, behelyezhetjük a serpenyőbe”.

Használjon heti ütemtervet, például naptárba vezesse a napi történéseket.

A megfelelő mondatok bemutatása a gyermeke számára, lehetőséget biztosít arra, hogy a szavak sorrendjét helyesen használják. Például: „Ma vásárolni fogok, mielőtt elhozlak az iskolából. Az iskola után mehetünk a parkba.”

A vacsora idején beszéljék meg, hogy mi történt aznap.
„Ma munkába mentem, majd bevásároltam. Miután befejeztem a vásárlást, főztem, utána olvastam, elmentem a moziba”.

Ezek a gyakorlatok/beszélgetések közös együttlétek során történjenek. Minden nap szakítsunk lehetőséget arra, hogy időrendi sorrendben megbeszéljük a napi eseményeket. A fentebb leírt szavakat használva: először, utána, következő.

Ezekkel a gyakorlatokkal bővül a szókincs és hozzásegíti a gyermeket az időt meghatározó feladatokkal való tájékozódásban.

A mindennapi kommunikációt könnyíti és a rendszerességet segítheti elő, mind a tanulásban, mind a szabadidő eltöltésében.

[1] https://blog.medel.com/rehab-at-home-why-should-i-talk-to-my-child-about-first-and-next/?fbclid=IwAR07EHxETcXGGiMb7BUCLzcyc9PBHSL0LPOZy6pX8LY7yjRgf-0_d-ekFd0