A hallás szakértője
Központi hallásvizsgáló
06-30/311-4123

Számítógépes játék a jobb beszédértésért?

Szeretné jobban követni a beszélgetéseket egy zajos étteremben vagy bárban? Hamarosan elérhető lehet egy számítógépes alkalmazás, amely ebben az esetben segíthet.
Számítógépes játék a jobb beszédértésért?

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A * -al jelölt mezők kitöltése kötelező

Bostoni kutatók[1] kifejlesztettek egy számítógépes játékot, amely arra képezi ki az agyat, hogy jobban megértsük a szavakat zajos helyzetekben. Az előzetes laboratóriumi kutatások után a 8 hetes felméréshez az idősebb korosztályból kértek fel résztvevőket, akiknek kimutatott halláscsökkenésük volt. A közreműködők miután két hónapon keresztül hetente néhány órát játszottak az erre kifejlesztett játékkal, 25%-kal többet tudtak helyesen azonosítani a zajos körülmények között hallott szavakból, mint a vizsgálat megkezdése előtt.

Nem a hallásuk javult, hanem az a képességük, hogy megértsék azt, amit hallottak. Vagyis a számítógépes játék segített az agynak jobban felismerni a zaj jelét.

„Az általunk használt teszt célja a ’valós’ hallási képességek felmérése volt." - mondta Jonathon Whitton, a tanulmány szerzője, a bostoni Massachusetts fülész, audiológusa. „Néhány résztvevő arról számolt be, hogy zajos környezetben jobban hallott, vagy észrevették, hogy nem kell annyiszor ismételni a mondavalót, mint korábban.”

A vizsgálatba 24 felnőttet vontak be, akiknek az átlag életkora 70 év volt, enyhe vagy súlyos hallásveszteséggel, akik átlagosan 7 éve viseltek hallókészüléket. A résztvevőket véletlenszerűen osztották be a két csoport egyikébe, és arra kérték őket, hogy hetente 3,5 órát töltsenek el nyolc héten keresztül egy játékkal.

„A placebo csoport tagjai olyan játékot játszottak, amely megkérdőjelezi memóriájukat, de amelynek nem volt célja a hallás javítása. A másik csoport az „igazi", az erre kialakított játékot játszotta, ami kissé hasonlít a "meleg-hideg" gyermekjátékra" - mondta Whitton, a kutatás vezetője.

„Ha közelebb kerülsz valamilyen rejtett célhoz, vagy attól távolabb, a hang informatív módon változik" - mondta Whitton. „A résztvevőknek nyomon kellett követniük a folyamatban lévő hang finom változásait, az ujjukat a táblagép képernyőjén vezetve, miközben megpróbálták figyelmen kívül hagyni a zavaró tényezőket."

Néhány nappal az agyi edzésük után, a tesztnél kiderült, hogy a placebo játékot játszó résztvevőknél nem javult a beszédértés zajos környezetben. Azoknál, akik a valódi játékot játszották, 25 százalékkal több szót tudtak helyesen felismerni magas háttérzaj jelenlétében, összehasonlítva a vizsgálat kezdetén elvégzett alapteszttel.

„És bár a tesztet idősebb felnőtteknél végezték hallókészülékkel, okkal feltételezhető, hogy ez a megközelítés előnyöket nyújtana majd azoknak a középkorú egyéneknek is, akiknek kezdődő halláscsökkenésük van, de nem viselnek még hallókészüléket.”

 

A kutatók megjegyezték, hogy további kutatásokra van szükség, mielőtt a játékot a hallás javítására javasolhatnák.

Azt remélik, hogy még több embert bevonnak és kibővítik a tanulmányt, miközben finomhangolják a kifejlesztett játékot is, amelyet a laboratóriumi rágcsálók több mint egy évtizedes kutatása alapján fejlesztettek ki.

A kutatók elmondták, hogy el tudnak képzelni egy olyan jövőt, amikor a hallásproblémákat képzési szoftverek és a legújabb hallókészülékek kombinációjával lehet kezelni.

 

 

[1] https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(17)31178-8