A jóga jótékony hatása hallásunkra

A jóga több mint torna. A gyakorlatok egyszerre hatnak mentálisan, fizikailag és energetikailag, ugyanakkor kortalan, így 50 éves kor felett is ajánlott. Tévhit, hogy a jóga nyakatekert pózokból áll, amelyet látszólag nehéz kivitelezni. A jógának fontos eleme, hogy a saját test határait betartva gyakoroljuk, ne erőltessük azon felül. A jóga változatos és nincs szükség hozzá drága eszközökre.
A jóga jótékony hatása hallásunkra

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A * -al jelölt mezők kitöltése kötelező

Napjainkban az egyre növekvő stressz és a zaj a halláskárosodás egyik fő kiváltó oka, amelyre a jóga egy kiválóan alkalmas alternatív megoldást kínál, így érdemes a jógát beépíteni életünkbe, hogy az állapotromlást lassítsuk. A jóga javítja a testtartást, fokozza az energiánkat és javítja a szellemi képességet. A vér- és nyirokkeringés is felpezsdül a jógával, és a szervek működése javul.

A jóga hasznosságát többféleképpen közelíthetjük meg hallásunk kapcsán. Segítséget nyújthat azoknak, akik már régebb óta élik mindennapjaikat halláscsökkenéssel. Létezik olyan jóga, amely abban segít, hogy az egyén jobban megbirkózzon a hallásvesztéssel járó csalódásokkal, amely meditációval együtt fejti ki hatását.

Különböző jógagyakorlatok vagy un. ászánák (testhelyzet, jóga pozíció) javasoltak betegség/állapotváltozás szerint, így speciális jógagyakorlatok szükségesek a hallás javításához.

A következő jóga gyakorlatok ajánlottak a jobb hallás érdekében:

  1. Bhramari Pranayama
  2. Matsyasana vagy Fish Pose
  3. Shunya Mudra

Ezeket a jóga gyakorlatokat úgy választották ki, hogy elsődlegesen a fül vérellátást javítsák, felszabadítsák a nyak és váll körüli merevséget. A rendszeresen végzett gyakorlatok határozott javulást eredményeznek a fül egészségében.

Az elnevezések először idegenek, de a magyarázat után érthető, hogy miért ez a 3 gyakorlat javasolt.

  1. Bhramari Pranayama

A légzésgyakorlatokat Pranayamának nevezik, a Bhramari Pranayama (méh légzéstechnika) a jobb hallás érdekében ajánlott. A Bhramari szó a Bhramar vagy a Bhavra hindi szóból származik, ami egy mézelő méh. Ez a gyakorlat különösen a fülre, az orra és a torokra hat. A levegő kilégzése a testmozgás közben hasonló a méh zümmögéséhez, ez visszhangzik a fülekben, rezonálja a koponyát és serkenti a szőrsejteket, amelyek a hangjelek elektromos impulzusokká történő átalakításában játszanak szerepet. A szőrsejtek károsodása az idegi hallásvesztés egyik fő oka.

Ezt a légzéstechnikát a következőképpen végezheti:

  • Üljön le keresztezett lábbal.
  • Csukja be a szemét.
  • Fogja be a fülét a mutatóujjával (ne nyomja erősen)
  • Lélegezzen be mélyen, tartsa csukva száját, és fújja ki a levegőt (kilégzés) az orrán keresztül, miközben hangot ad!

Ismételje 5 percen keresztül.

  1. Matsyasana vagy Fish Pose

Az életkor előrehaladtával csökkenhet a fülek vérellátása, a vérellátási zavart előidézheti az ereket beszűkítő meszesedés, nyakcsigolya-károsodások vagy a vér nyomásának, sűrűségének megváltozása. A nagyothallás típusa ilyenkor idegi. Azok a jógagyakorlatok, amelyek segítik a vérellátást a nyakrész merevségének felszabadításával, jó hatással van a hallásra is.

A Matsyasana egy viszonylag könnyű pozíció a jobb véráramláshoz. A Matsyasana erősíti a nyak és a felső hátsó részének izmait, ugyanakkor a nyak felső részét is megnyújtja. Ha az eredeti póz nehéz, egy könnyedebb pozíció ajánlott az alábbiak szerint:

  • Feküdjön a hátára, a kezeit helyezze oldalt.
  • Ezután tegye a kezét tenyérrel lefelé a csípő alá, támassza meg, mélyen lélegezze be és lassan emelje fel a fejét és a mellkasát.
  • Tartsa meg a pozíciót, és próbálja levinni a fejét, hogy megérintse a talajt.
  • Emelje fel a mellkasát, a könyökre helyezve a súlyát és lélegezzen be.
  • Pihenjen, amikor kilélegzik, és feszítse felfelé mellkasát újból belélegzéskor, mindaddig, amíg kényelmes.
  • A befejezéshez tegye le a fejét lassan, engedje le a mellkasát, hozza vissza a kezeit az oldalához, ahogy a kezdő helyzetben.
  • Lazuljon el.

  1. Shunya Mudra

A jóga a testhelyzeteken és a légzés-gyakorlatokon kívül kézmozdulatokból - mudras - is áll, amely szintén fontos része a jógikus gyógyulási folyamatnak. A Shunya Mudra ajánlott fülzúgás, szédülés, fülfájás és halláscsökkenés esetén.

A gyakorlatot minden nap 3 alkalommal 10-15 percig kell végezni

Végül valóban segíthet a jóga a halláskárosodásban?

A helyes jógagyakorlat megválasztása természetes hallásjavító megoldás, a gyakorlatok hasznosak, és segíthetnek. A rendszeres jóga gyakorlatok megakadályozhatják a halláskárosodás előrehaladását vagy súlyosbodását.

Hasznos a jóga idegi típusú hallásveszteség esetén?

Az említett jóga pozíciók gyakorlása segíthet az idegi típusú halláscsökkenés esetén. Az idegi típusú halláscsökkenés az 50 évnél idősebb egyéneket érinti inkább, a hallóideg károsodása vagy gyengülése áll a háttérben, amelynek feladata, hogy a beszéd- vagy hangjeleket továbbítsa az agy felé. A jóga egy olyan aktív tevékenység, amely az idősebb korosztály körében is gyakorolható, a vérellátás javul, amely segíthet az idegek regenerációs folyamatában és funkcióik megújításában.

A jóga segít a vezetéses típusú halláskárosodásban?

A jóga gyakorlatok a fülfertőzés esélyeinek csökkentésében segíthetnek, amely a vezetéses típusú hallásvesztés egyik oka. Ez esetben a jóga a betegségek megelőzésére, a fájdalomcsillapításra, a jó közérzet fokozására alkalmas.

Amennyiben ismerősünknek, családtagunknak akarunk segíteni, akkor a következő tanácsok segíthetnek, ugyanis a halláscsökkenéssel élő ismerősünk először szkeptikus lehet a jóga kipróbálásában. Felmerülhet benne, hogy fogja-e hallani rendesen az oktatót, illetve amennyiben visel hallókészüléket aggódhat, hogy a különböző pózok végrehajtásakor esetleg leesik a készülék. Ezek kiküszöbölhető aggodalmak, a következő tippek segíthetnek:

  • Menjenek közösen jóga órára, így az óra alatt a hallássérült egyén követheti a barátját anélkül, hogy kényelmetlenül érezné magát, hogy valakit folyamatosan figyel.
  • Az óra előtt tájékoztassa az oktatót az illető arról, nem hall jól, illetve, ha hallókészüléket visel. Mondjuk el, hogy emiatt ne érezze kellemetlenül magát, legyen ugyanolyan természetes megbeszélni, mintha valakinek fizikai sérülése van.
  • Vérmérséklet szerint válasszon először lassabb un. „hatha” jóga órákat, ha azonban jó kondiban van, lehet dinamikussal is kezdeni.

Ahogy megismerjük a gyakorlatok előnyeit a jóga valóban élvezetes és hasznos aktív időtöltés lesz, még akkor is, ha halláscsökkenése van.