5 tanács a halláskárosodás megelőzésére

A halláskárosodás az öregedési folyamat természetes részét képezi, így fokozatosan alakul ki az idő előre haladtával. Ugyanakkor ma már egyre több esetben figyelhető meg, hogy a túl nagy zajártalom negatívan befolyásolhatja hallásunkat.
5 tanács a halláskárosodás megelőzésére

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A * -al jelölt mezők kitöltése kötelező

Régóta tudjuk, hogy a halláskárosodást okozó tényezők között komoly szerepük van a zajoknak. Nemcsak az egyszeri hangos hangbehatások okozhatnak károkat, hanem a zajos környezetben való hosszú távú tartózkodás is.

Ugyanakkor a zajhatás hossza legalább annyira számít, mint a hangerő. A halláshoz szükséges érzékelősejteket a közepes hangerő hosszú ideig történő hallgatása ugyan úgy pusztítja, mint a rövid ideig tartó nagy hangerő. Ha ezek a sejtek megsérülnek, akkor később nem regenerálódnak. Emiatt pedig folyamatosan romolhat hallása állapota. Mit tehet azért, hogy megakadályozza hallása idő előtti romlását?

Íme 5 tanács a halláskárosodás megelőzésére!

1. Kerülje a hangos zajokat!

A zaj okozta halláskárosodás elkerülésének egyik legjobb módja, ha távol tartja magát a hangos zajoktól. Honnan tudhatja, hogy egy zaj már olyan hangos, hogy károsítja hallását? Íme!

A zaj túl hangos, ha:

  • fel kell emelnie a hangját ahhoz, hogy meg tudja értetni magát beszélgető partnerével,
  • fáj a füle,
  • nem érti azt, aki Öntől 3 méterre beszél,
  • cseng a füle vagy visszhangzik a zajos hely elhagyása után,
  • egy csendesebb területre érve fülzúgást tapasztal. - Ilyenkor biztos, hogy túl hangos volt az addigi környezet a fülének.

Bármely 85 dB-t[1] meghaladó hangerősség veszélyes lehet. Így például a motorok, a fülhallgató és a fűnyíró által kiadott zaj is maradandó halláskárosodást okozhat. Ugyanakkor ma már léteznek, olyan alkalmazások, melyek képesek arra, hogy mérjék a zajszintet. Ezzel megóvhatja hallását a káros hanghatásoktól.

2. Figyeljen oda, hogyan hallgat zenét!

A hangos zenehallgatás kockázatot jelent a hallására nézve. Éppen ezért érdemes odafigyelnie néhány dologra, mint például a fülhallgatóra. Ugyanis ennek az eszköznek a használata közben a hang közvetlenül a fülbe jut. Így kiemelt figyelmet kell fordítania arra, hogy ne hallgassa túl hangosan a zenét. Mivel a túl erős és visszatérően fennálló hanghatások károsíthatják az idegszálakat, ami hosszú távon halláscsökkenéshez vezethet.

A hallás károsodásának elkerülése érdekében az alábbi dolgokat teheti:

  • Fülhallgató helyett használjon fejhallgatót, amit nem kell közvetlenül a hallójáratba bedugnia.
  • Válasszon zenehallgatáshoz zajcsökkentővel ellátott fülhallgatót vagy fejhallgatót.
  • Úgy állítsa be a hangerőt, hogy az még kellemesen hallható legyen, de ne túl hangos. A hangerő kisebb mértékű csökkentése is sokat segíthet abban, hogy megóvja hallása állapotát.
  • Ne használjon fülhallgatót egy óránál tovább és rendszeresen tartson szünetet a zenehallgatás közben.

Fülhallgató használata során veszélyes lehet a zajszint, ha:

  • Le kell vennie a fülhallgatót, hogy hallja, mit mondanak Önnek.
  • Zenét hallgat a maximális hangerő több, mint 50% -án.
  • Fájdalmat érez a fülben vagy cseng esetleg zúg a füle zenehallgatás után.
3. Védje hallását a hangos rendezvények alatt!

Hallása védelmére kiemelt figyelmet kell fordítania akkor, ha valamilyen hangosabb rendezvényen vesz részt, például sporteseményen, zenei fesztiválon vagy koncerten. Ilyen esetben a zajártalmat úgy tudja csökkenteni, hogy:

  • amennyire csak tud távol áll a hangforrástól, például a hangszóróktól,
  • nagy hangzavar – például sportesemény, koncert - után minimum 18 órán keresztül pihenti a hallását,
  • különböző hallásvédő eszközöket használ, melyeket kifejezetten a hangos zaj csökkentésére fejlesztettek ki. Ezek a kiegészítők úgy védik a hallását, hogy közben nem rontják az élményt.
4. Hallásvédelem a munkahelyen

A zaj káros hatásai nemcsak akkor jelentkezhetnek, ha valaki egyszeri erős hanghatásnak teszi ki magát. Hanem akkor is, ha tartósan olyan környezetben dolgozik, ahol a zajszint magasabb az átlagnál.

A huzamosabb ideig, éveken át tartó állandó zajterhelés károsan hat az idegrendszer működésére, a szív- és érrendszerre, valamint hozzájárulhat a magas vérnyomás kialakulásához is.

A munkáltatónak többek között az alábbi intézkedéseket kell elvégezni ahhoz, hogy csökkentse a zajártalmat a munkahelyen:

  • csendesebb berendezéseket kell beszereznie
  • a munkavállalónak biztosítani kell azt, hogy ha épp nem az adott gépen dolgozik, akkor távol legyen az erős zajtól
  • gondoskodnia kell a megfelelő hallásvédelemről, ha a munka jellegéből adódóan nem elkerülhető az, hogy a munkaválló közel legyen egy zajos géphez.
5. Időnként ellenőriztesse hallását!

Hallása állapotának rendszeres ellenőrzése – más egészségügyi szűrése mellett – kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon. Érdemes legalább évente egyszer ellátogatnia egy hallásvizsgálatra, ahol képet kaphat hallása aktuális állapotáról.

Mindenképpen javasolt a vizsgálat, ha az alábbiakat tapasztalja:

  • halláscsökkenése változik,
  • nem érti a beszédet,
  • halláscsökkenése fokozódik,
  • fülzúgása erősödik,
  • szédülés alakul ki, vagy erősödik.

Amennyiben halláscsökkenést észlel, akkor a lehető leghamarabb jelentkezzen hallásvizsgálatra. Ugyanis az időben felismert halláscsökkenés megelőzhető!

Úgy érzi, hogy gond van a hallásával? Akkor jelentkezzen most ingyenes hallásvizsgálatunkra! Kattintson a lenti "Jelentkezem hallásvizsgálatra" gombra, adja meg adatait és mi felvesszünk Önnel a kapcsolatot időpont egyeztetés céljából:

Jelentkezem hallásvizsgálatra!

[1] dB: A decibel (dB) a hangerősség mérésére szolgál. Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb a zaj. A 0 dB jelenti azt a leghalkabb hangot, amit az emberi fül még képes érzékelni.